Kompetencje i kwalifikacje dobrego managera

0
organizacja

Chcesz aplikować na menedżerskie stanowisko lub masz nadzieję awansować na kierownika, ale nie wiesz, czy posiadasz odpowiednie kompetencje? W tym artykule zebraliśmy najważniejsze kwalifikacje i umiejętności, które musi posiadać dobry manager. Oto 5 kluczowych cech.

Umiejętności interpersonalne

Stanowiska menedżerskie zawsze związane są z koniecznością częstego kontaktu z ludzi, dlatego umiejętność budowania udanych relacji jest integralną częścią tej pracy. Aby skutecznie poprowadzić zespół, musisz zdobyć szacunek współpracowników. Żeby to zrobić, musisz wiedzieć, jak skutecznie radzić sobie w kontaktach z nimi.

Pomogą Ci w tym umiejętność nawiązywania kontaktów, empatia oraz wysoka zdolność pracy w zespole.

Komunikacja

Skuteczni menedżerowie muszą opanować umiejętność sprawnej komunikacji. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że będziesz między pracownikami niższego szczebla a kierownictwem wyższego rzędu. W praktyce oznacza to, że będziesz kontaktować się z różnymi osobami, od pracowników na poziomie podstawowym po szefów działów i dyrektorów generalnych. Co ważne, kontakt odbywać się będzie na wiele różnych sposobów – za pośrednictwem poczty e-mail, przez telefon, w czasie spotkań, a nawet przez media społecznościowe.

Potrzebujesz więc rozwiniętych umiejętności słuchania, rozmawiania i pisania.

Szukasz pracy – zajrzyj tutaj!

Organizacja i delegacja

Jako menedżer będzie ciążyło na Tobie wiele obowiązków. Potrzebujesz więc doskonałej organizacji pracy własnej oraz umiejętności odpowiedniego delegowania zadań na podwładnych. Zła etyka pracy, opieszałość i ogólny brak organizacji nie będą dobrze postrzegane na tym poziomie i będą stanowić zły przykład dla pracowników.

Co istotne, odpowiednie kompetencje w tym obszarze sprawiają również, że zmniejszysz poziom stresu, oszczędzisz czas i zapewnisz terminowość realizacji zadań całego teamu.

Myślenie strategiczne

Zadaniem menedżera jest myślenie o szerszym obrazie, więc oprócz koncentrowania się na bieżących zadaniach i obowiązkach musisz także planować przyszłość. Oznacza to ustalanie priorytetów zgodnie z celami firmy, doskonalenie obecnych procesów i szukanie obszarów, w których możliwe są usprawnienia.

Wymaga to strategicznego podejścia do swoich obowiązków.

Zobacz: aktualne oferty pracy w Płocku

Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji

Na stanowisku kierowniczym będziesz miał za zadanie wykrywać i rozwiązywać bieżące problemy. Czasami dotyczyć one będą realizowanych projektów, a innym razem napięć pojawiających się w zespole. Ich identyfikowanie wymaga wyjątkowej dbałości o szczegóły i zachowania spokoju pod dużą presją.

Przydatne w takich chwilach okaże się kreatywne myślenie. Pomoże Ci wymyślić rozwiązania, które zminimalizują negatywny wpływ problemu na działanie zespołu oraz firmy. Analityczne myślenie przydaje się również wtedy, gdy musisz podjąć szybką decyzję o tym, jak sprawnie wykonać dane zadanie lub osiągnąć konkretny cel biznesowy.

Nie bez przyczyny, zdolność podejmowania szybkich decyzji i umiejętność rozwiązywania problemów są wskazywane przez wielu pracowników działu HR jako kluczowe kompetencje skutecznych menedżerów.

Dodaj komentarz