Prowadzenie ksiąg przychodów i rozchodów – o czym mowa w praktyce?
Księga Przychodów i Rozchodów (w skrócie KPiR) to najczęściej wybierana forma prowadzenia ewidencji podatkowej. Decydują się na nią przede wszystkim właściciele małych przedsiębiorstw, ale również osoby działające w oparciu o spółke cywilną, jawną lub partnerską. Czym w praktyce jest KPiR?
KPiR – kto musi ją prowadzić?
Obowiązek prowadzenia ewidencji księgowej w oparciu Księgi Przychodów i Rozchodów dotyczy wszystkich przedsiębiorców funkcjonujących na jednoosobowej działalności gospodarczej, ale nie tylko. Podobny obowiązek dotyczy również spółek cywilnych, jawnych oraz partnerskich – przekonuje księgowy, którego zadaniem jest regularna ewidencja podatkowa w Szczecinie. Co ważne, przyjmuje się jednak górną granicą kwotową, do której przedsiębiorstwo może rozliczać się na podstawie KPiR.
Takie prawo firma traci, gdy jej roczne przychody netto ze sprzedaży przekraczają 2 000 000 euro – do obliczeń przyjmuje się kurs euro z pierwszego dnia roboczego października roku poprzedniego.
Jak prowadzić KPiR?
Zasadniczo możliwości są dwie. Prowadzenie Ksiąg Przychodów i Rozchodów w Szczecinie można realizować w sposób tradycyjny, czyli w wersji papierowej. Z takiego rozwiązania korzystają przede wszystkim mikro przedsiębiorcy, którzy prowadzą swoją firmy od wielu lat – w większości przypadków wynika to głównie z przyzwyczajenia.
Alternatywą dla papierowych KPiR są ich elektroniczne odpowiedniki. To rozwiązanie, które z oczywistych przyczyn cieszy się ogromną popularnością. Korzystanie ze specjalnego oprogramowania pozwala oszczędzić czas i zminimalizować zakres realizowanych prac związanych z przygotowaniem ewidencji.
Prowadzenie KPiR – samodzielnie czy z pomocą biura księgowe?
Posiadając odpowiednią wiedzę na temat rachunkowości, można z powodzeniem prowadzić KPiR samodzielnie. Jednak w większości przypadków jest to zajęcie czasochłonne. Między innymi dlatego, zdecydowana większość firm decyduje się na oddelegowanie tego obowiązku do profesjonalnego biura księgowego. Pozwala to zaoszczędzić sporo czasu, który może zostać przeznaczony na prowadzenie prawdziwego biznesu.