Jak stworzyć skuteczny USP dla Twojego produktu
Jak zwiększyć sprzedaż produktu lub usługi? Odpowiedzią jest USP, czyli w wolnym tłumaczeniu – unikalna cecha sprzedaży bądź oferty. Nie wystarczy powiedzieć, że to nasz produkt jest najlepszy, trzeba jeszcze do tego przekonać klienta. Skuteczny USP to taki, który wiarygodnie pokazuje najlepsze cechy i stanowi wartość dodaną odpowiadającą na potrzeby osoby kupującej.
Czym jest USP?
USP to ta jedna, jedyna, najważniejsza cecha, która podnosi wartość produktu w oczach klienta. I nie chodzi tu o wartość finansową. USP powinno budzić chęć posiadania lub korzystania z określonego produktu bądź usługi. Jest wyróżnikiem, magnesem na klientów, ale przede wszystkim cechą unikalną – USP nie powinno pasować do wszystkich ofert danej branży, musi być charakterystyczne tylko dla jednej.
Dlaczego produkt powinien mieć USP?
Nie wystarczy mieć dobry produkt, by osiągnąć sukces finansowy. Gdyby tak było, to reklama nie byłaby potrzebna, a jest dokładnie odwrotnie. Nawet największe marki o ugruntowanej pozycji nie rezygnują z reklamy, szukając wciąż nowych sposobów na sprzedaż swoich topowych produktów.
Co więcej – reklama świadczy o obecności na rynku i dobrej kondycji finansowej. Co pomyślimy o firmie, która przestała się reklamować? Gdzieś z tyłu głowy na pewno pojawi się pytanie o to, czy aby firma nie upada. Skuteczny USP jest więc niezbędny nawet dla największych. Tym bardziej warto o niego zadbać, jeśli firma dopiero startuje.
Jak znaleźć skuteczny USP?
USP nigdy nie powinien być tworzony w oderwaniu od klienta i jego potrzeb. Nie ma znaczenia, że otwieracz do konserw będzie czerwony, nawet jeśli to wyjątkowy odcień czerwieni strażackiej. Klient nie potrzebuje ładnego otwieracza, tylko ostrego.
Zanim więc stworzysz USP produktu:
– Zdefiniuj grupę docelową, której chcesz sprzedać swój produkt. Każda grupa ma inne potrzeby lub oczekiwania, wyznaczone przez trendy modowe, status finansowy, wiek lub płeć. Inaczej sprzedaje się pościel bawełnianą w wersji budżetowej, a inaczej drogą jedwabną lub satynową. W pierwszej wersji klient zapyta o cenę i wytrzymałość tkaniny, w drugiej takie pytanie nie padnie, bo po pierwsze cena nie gra roli, po drugie wiadomo, że produkt premium nie podrze się po kilku użyciach. Natomiast USP w tym wypadku może stanowić pochodzenie jedwabiu lub uwidoczniony na nim wzór.
– Prowadź monitoring sieci. To obecnie najlepsze źródło informacji o potrzebach klientów. Warto śledzić rozmaite kanały komunikacji – fora, media społecznościowe, kanały dyskusyjne itp. To tam potencjalni klienci wymieniają się uwagami i doświadczeniami, pytają o konkretne rzeczy, otwarcie piszą, czego oczekują i ile są w stanie za to zapłacić. Jeśli więc klient potrzebuje uniwersalnego otwieracza, który otworzy nie tylko konserwy, ale też wino i napoje gazowane – pokaż, że twój to potrafi. W tym wypadku USP będzie stanowił uniwersalizm zastosowania.
– Przyjrzyj się dokładnie swojemu produktowi i znajdź jedną cechę, której nie ma konkurencja. Może twój otwieracz jest produkowany z tytanu, co znacznie podnosi jego odporność na uszkodzenia mechaniczne i wydłuża żywotność? W tym wypadku będzie to produkt premium, luksus, który musi kosztować, ale tę cechę także można przekuć w USP.
Źródło:.