Dlaczego warto podjąć działania, mające na celu integrację pracowników?

Jeszcze kilkanaście lat temu o integracji zespołu mówiło się jedynie w kontekście dużych, światowych korporacji. Dziś jednak coraz częściej z jej zalet zdają sobie także sprawę właściciele małych przedsiębiorstw. Dlaczego warto wdrożyć działania, mające na celu integrację pracowników?

Zgrany zespół, efektywna współpraca

Specjaliści do spraw komunikacji zwracają uwagę na to, że osoby, które lepiej się znają i rozumieją swoje potrzeby, potrafią efektywniej współpracować. W zespołach jest to o tyle istotne, że dziś już nikt nie pracuje sam dla siebie. Duży nacisk kładzie się na pracę grupową, która wymaga odpowiedniego podejścia, a także nabycia właściwych umiejętności komunikacyjnych. Bardzo ważne jest również poznanie mocnych i słabych stron poszczególnych pracowników, tak aby można było wykorzystać atuty każdego z nich. Dzięki integracji możemy dowiedzieć się, jakie umiejętności posiadają konkretne osoby, a w czym nie czują się pewnie. Ponadto, zgrany i zintegrowany ze sobą zespół tworzy przyjemną atmosferę, dzięki której pracownicy o wiele chętniej podejmują się wykonywania swoich obowiązków zawodowych.

Podejmowanie konkretnych ról

Powszechnie wiadomo, że w zespole pracowników każdy ma swoją rolę. Wynika ona nie tylko z obejmowanego stanowiska i związanego z nim zakresu obowiązków, ale również z posiadanych umiejętności. Aby je odkryć, potrzebna jest integracja. Dzięki niej dowiemy się, że dana osoba zna większość funkcji w Excelu, druga natomiast bardzo dobrze komunikuje się w języku angielskim. Wbrew pozorom praca w zespole polega nie tylko na wypełnianiu swoich obowiązków, ale również na wzajemnym wspieraniu się i pomocy, tak aby można było osiągać jak najlepsze wyniki. Co ciekawe, dzięki integracji można również wyłonić nowego przywódcę bądź jego zastępcę. Jest to bardzo istotna kwestia szczególnie w przypadku rozbudowanych zespołów, w których jeden team leader może okazać się niewystarczający.

Integracja sposobem na rozwiązywanie problemów

Dobrze zintegrowany zespół potrafi w krótszym czasie rozwiązać problemy, których nie sposób uniknąć w normalnym toku pracy. Przede wszystkim o wiele łatwiej jest zidentyfikować jakiekolwiek „wąskie gardła”, które utrudniają bądź nawet całkowicie uniemożliwiają wykonywanie obowiązków zawodowych. Ponadto, zintegrowanemu zespołowi łatwiej jest znaleźć rozwiązanie, które okaże się nie tylko efektywne, ale przede wszystkim zadowalające dla wszystkich bądź przynajmniej dla większości zespołu. W tym przypadku doskonale sprawdzają się między innymi sesje coachingowe, choć dobrym wyborem będą także cykliczne rozmowy z pracownikami, które mają miejsce w czasie pracy. Cotygodniowe spotkania pozwolą rozwiązać problemy zawodowe poszczególnych pracowników, a także te, przed którymi stoi cały zespół.

Poczucie jedności

W zintegrowanych zespołach obserwuje się mniejszą rotację pracowników, co jest korzystne nie tylko z punktu widzenia pracodawcy, ale i wszystkich współpracowników. Integracja, dobra atmosfera i umiejętność wspólnego rozwiązywania problemów sprawiają, że o wiele łatwiej pracuje się w zgranych zespołach, niż w tych, w których brakuje odpowiedniej komunikacji. Warto mieć świadomość, że zaangażowany, wieloletni pracownik to prawdziwy skarb każdej firmy. Integracja daje swego rodzaju poczucie jedności i przynależności, które sprawia, że pracownik nie chce zmieniać miejsca zatrudnienia, zwłaszcza jeśli pozostałe warunki pracy są zadowalające – mowa tutaj na przykład o wynagrodzeniu czy o godzinach pracy.

O inte3gracji zespołu dowiesz się więcej na https://pracowniagier.com/integracja-zespolu/

 

Dodaj komentarz